Seminaarista vauhtia Törni ja SS-pataljoona -näyttelyihin Haminassa

Lehdistötiedote 25.4.2019

Lauri Törni 100 vuotta ja Suomalainen Waffen SS-vapaaehtoispataljoona ovat ensi kesän Wanhan Veteraanin vaihtuvat näyttelyt Haminassa. Ne avataan maksuttomalla asiantuntijaseminaarilla RUK:n Maneesissa 1. kesäkuuta klo 12.

Rauhanturvaamisen ja veteraanityön perinnekeskus Wanhan Veteraanin pysyvä, alati uudistuva Suomen rauhanturvaamishistorian perusnäyttely on tietysti nähtävillä myös koko kesän.

Viime elokuussa avatun Wanhan Veteraanin ensimmäiset tulevan kesän vaihtuvat näyttelyaiheet herättävät yhä Suomessa intohimoja puolesta ja vastaan.

- Wanha Veteraani haluaa osaltaan avata aiheita rauhanturvaamiseen hyvin istuvalla puolueettomalla, kiihkottomalla tavalla, seminaarin avaussanat lausuva, Wanhan Veteraanin puheenjohtaja eversti Markku Hutka perustelee.

Suomalaisen Waffen SS-vapaaehtoispataljoonan toimintaan hyvin perehtynyt sotahistorioitsija, filosofian tohtori Ohto Manninen alustaa aiheesta. SS-miehet tulivat vahvasti esiin talvella, kun Kansallisarkiston koontitutkimus piti hyvin todennäköisenä suomalaisten vapaaehtoisten syyllistymistä sotarikoksiin Saksan joukkojen mukana. Toisenlaisiakin käsityksiä tutkimus Suomessa herätti.

Kirjailija, päätoimittaja Kari Kallonen Vanhalta Raumalta puolestaan tuo esiin seminaarissa uutta tietoa Lauri Törnin elämänvaiheista. Hänen neljäs Törni-kirjansa ilmestyy tarkoituksella toukokuussa; Lauri Törnin syntymästä tulee kuluneeksi 100 vuotta 28.5. Wanhassa Veteraanissa on vielä 10. elokuuta Lauri Törni -kirjallisuustapahtuma.

Seminaarin alusten jälkeen on mahdollisuus keskusteluun Wanhan Veteraanin toiminnanjohtaja, eversti evp Vesa Kangasmäen johtamassa paneelissa. Näyttelyihin voi avajaispäivänä tutustua ennen tai jälkeen seminaarin. Wanha Veteraani on myös museokorttikohde.

Wanhan Veteraanin näyttelyt ovat yleisölle auki kesä-, heinä- ja elokuun tiistaista sunnuntaihin klo 10-16. Etukäteen varatuille ryhmille kaikki viikonpäivät ja kelloajat ovat käytössä. Wanhan Veteraanin näyttelytarjonnan ympärille on koottu myös ryhmämatkapaketti.

Näyttelyiden pystytyksessä ja materiaalin esiintuomisessa ovat vahvasti mukana molempien aiheiden perinneyhdistykset: Os Lauri Törni Perinnekilta ry ja Veljesapu - Perinneyhdistys r.y.

Wanhan veteraanin näyttelypäällikkö Ismo Flink

Osasto Lauri Törni Perinnekilta ry puheenjohtaja Pasi Niittymäki

Kirjailija Kari Kallonen

Wanhan Veteraanin tiedottaja Terho Ahonen

Kymenlaakson Sotaveteraanipiiri, Kotkan Sotaveteraanit, Karhulan-Kymin Sotaveteraanit, Kymenseudun Lottaperinneyhdistys, Etelä-Kymenlaakson Sotilaspoikien Perinnekilta, Maanpuolustusnaisten liitto Kymenlaakson piiri, Haminan Maanpuolustusnaiset, Kotkan Maanpuolustusnaiset, Naisten Valmiusliiton Kaakkois-Suomen alueneuvottelukunta, Haminan Sotilaskotiyhdistys, Kymen Jääkäripataljoonan kilta, Salpalinjan Perinneyhdistys, Kymenlaakson Reserviupseeripiiri, Haminan Reserviupseerikerho, Kymenlaakson Reserviläiset, Haminan Reserviläiset, Amalia ja Jaakko Lehtiön Rahasto/Jaakko Lehtiön Rahaston Kannatusyhdistys, Perinneyhdistys Kuneitran Kojootit, Päijät-Hämeen Rauhanturvaajat, Hölkkäri on Web, Hamina Tattoon Ystävät, Asekerho 93 ja Haminan Suomalainen Kerho.