Wanhan Veteraanin näyttelykesä avautuu Haminassa

Lehdistötiedote 27.5.2019

Lauri Törnin jäämistön esineitä ensimmäistä kertaa laajasti nähtävillä - mukana Vietnamin viidakosta löydetty konepistooli

Kymenlaaksolaiset yksityiskeräilijät ovat onnistuneet hankkimaan ja pelastamaan kokonaisuudeksi muun muassa Mannerheim-ristin ritari Lauri Törnin jäljellä olevaa jäämistöä, asepukuja ja esineitä. Törnin tavarat ovat yleisesti nähtävillä tässä laajuudessa ensimmäistä ja mahdollisesti myös viimeistä kertaa Haminassa Rauhanturvaamisen ja veteraanityön perinnekeskus Wanhassa Veteraanissa.

Puvut ja henkilökohtaiset esineet ovat osa Lauri Törni 100 vuotta -juhlanäyttelyä; Törnin syntymästä tulee 28.5. 2019 kuluneeksi sata vuotta.

Wanhassa Veteraanissa avautuu yleisölle lauantaina 1. kesäkuuta samanaikaisesti myös kaksi muuta näyttelyä: Suomalainen Waffen SS-vapaaehtoispataljoona 1941-1943 sekä perusnäyttelynä Suomen rauhanturvaamisen historia vuodesta 1956 nykypäivään. Näyttelyt ovat avoinna kesä-, heinä- ja elokuun tiistaista sunnuntaihin klo 10-16. Vaihtuvia näyttelyjä tehostetaan seminaarilla RUK:n Maneesissa avajaispäivänä.

Lauri Törni -juhlanäyttelyn tietopakettiin, valokuviin ja myös esineisiin, Törnin konepistooli, tavara-arkku ja pudonneen helikopterin lavan osat, on saatu apua myös Osasto Lauri Törni Perinnekillalta. Konepistooli tuli avausseminaarissa esitelmöivän Kari Kallosen mukana aikoinaan Vietnamin viidakosta Suomeen.

Pitkän ajan ja sinnikkään työn jälkeen Törni-materiaalia haltuunsa saaneet yksityiskeräilijät haluavat monista eri syistä pysyä tuntemattomina. He katsovat, että Lauri Törnin syntymän 100-vuotisnäyttelyssä tärkeintä on kohdistaa huomio häneen. Ja siksi he ovatkin vihdoin päättäneet antaa materiaalinsa yleisön nähtäville. Näyttelyn valmistelu oli sen verran iso työ, että he eivät usko toista kertaa siihen tässä mittakaavassa ryhtyvänsä.

- Meillä on ollut satumainen onni saada Lauri Törnin harvinaista jäämistöä ensimmäiseen näyttelykesään. Yhdessä Suomalainen Waffen SS-vapaaehtoispataljoona 1941-1943 -näyttelyn kanssa ne antavat yleisölle ainutlaatuisen ja samalla myös ainutkertaisen tilaisuuden tutustua aiheisiin vaihtuvissa näyttelyissämme, Wanhan Veteraanin näyttelypäällikkö Ismo Flink riemuitsee.

SS-materiaali myös yksityishenkilöiltä

Saksassa palvelleiden suomalaisvapaaehtoisten perinteitä Suomessa vaalii Veljesapu-Perinneyhdistys ry, joka on ollut tukemassa Wanhan Veteraanin näyttelyä kuvamateriaalin sekä faktatietojen osalta. Yhdistyksen sihteeri Jari Saurio myös kävi toukokuussa perehdyttämässä näyttelyoppaita aiheeseen.

- Olemme halunneet olla tukemassa tätä näyttelyä, koska se on erikoisnäyttelynä aiheesta laajin yli 20 vuoteen Suomessa. Suomalaisen SS-pataljoonan vaiheet ovat perusnäyttelynä esillä Jalkaväkimuseossa Mikkelissä. Haminan näyttelyn esinemateriaali on puolestaan koottu yksityiskokoelmista. Jos nyt esillä olevilla teemoilla ihmiset eivät innostu matkustamaan Haminaan, niin ei sitten millään muullakaan, Saurio sanoo.

Saurion mielestä on hyvä huomioida yleisesti unohdettu tieto, että Saksaan lähetetty SS-pataljoona oli Suomen valtion hanke ja se toteutettiin ulkoministeriön alaisuudessa. Näyttelyn avulla tuodaan esiin ne taustat, miksi kaikkiaan 1398 miestä Saksaan lähetettiin. Hanke oli välirauhan aikana salainen, koska Suomi oli virallisesti puolueeton maa.

- Tavoitteena on ollut kertoa asiat, niin kuin ne ovat tapahtuneet, Jari Saurio painottaa.

Seminaari ja 3D-mallinnusta

Suomalaisen rauhanturvaamisen ja kriisinhallinnan 62-vuotinen historia on viime elokuussa avatun Wanhan Veteraanin alati uudistuva pysyvä perusnäyttely. Wanha Veteraani on perustettu täyttämään perinnekeskuksena ja museona Suomesta puuttunut aukko kunniakkaan rauhanturvahistorian esittelemiseksi.

- Vaihtuvat näyttelyt eri aiheista ovat yksi tapa saada ihmiset kiinnostumaan myös Suomen rauhanturvatoiminnan ja kriisinhallinnan historiasta ja nykypäivästä. Toiminta-ajatuksemme ulottuu läpi koko maanpuolustuskirjon. Siitä kertoo osaltaan Wanhan Veteraanin jäseneksi jo liittyneet 25 alan yhdistystä ja lisää tulee, toiminnanjohtaja, eversti evp. Vesa Kangasmäki perustelee.

Näyttelykesä avataan lauantaina 1.6.2019 klo 12. seminaarilla RUK:n Maneesissa. Wanhan Veteraanin puheenjohtaja, eversti Markku Hutka avaa tilaisuuden. Professori Ohto Manninen käsittelee alustuksessaan suomalaisen Waffen SS-pataljoonan vaiheita.

Kirjailija, päätoimittaja Kari Kallosen aiheena on Lauri Törnin tarina – totta vai tarua. Esitysten jälkeen on yleisöllä mahdollisuus keskusteluun alustuksista Vesa Kangasmäen johdolla.

Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun (XAMK) oppilaat esittelevät Maneesin aulassa ennen seminaarin alkua virtuaalisen todellisuuden ja 3D-mallinnuksen keinoja tuoda esiin sotiemme veteraanien perintöä nuorten omalla kielellä. Nykytekniikkaa hyväksikäyttävällä yhteistyöllä Wanha Veteraani haluaa näin herättää myös nuorten mielenkiinnon maanpuolustushistoriaamme.

Seminaariin on vapaa pääsy. Haminan kaupunki ja Wanha Veteraani tarjoavat kahvit 200 ensimmäiselle Maneesin aulassa klo 11. alkaen; hitaammat kaivavat kuvetta sotilaskodissa! Ennen ja jälkeen seminaarin on mahdollisuus tutustua Wanhan Veteraanin näyttelyihin Kadettikoulukatu 7:ssä, yksi ja sama pääsymaksu kaikkiin kolmeen näyttelyyn.

kuvatekstit:

kuva Törnin tavaroita:
Wanhan Veteraanin kesänäyttelyssä on kattava otos Lauri Törnin henkilökohtaista jäämistöä kuten asepukuja ja merkkejä. Tässä käyntikortti, erikoisjoukkojen barettimerkki ja takissa mestarihyppymerkki. (kuva Wanha Veteraani)

kuva Oppaiden koulutus:

Jari Saurio (edessä oik) perehdyttämässä Wanhan Veteraanin oppaita suomalaisvapaaehtoisten historiaan. (kuva Terho Ahonen)

……..

KUTSUMME toimituksenne edustajan / edustajat seuraamaan seminaaria (1.6.2019 klo 12.) ja tutustumaan näyttelyihimme samalla reissulla tai kesän mittaan milloin tahansa, mielellään erikseen sovittavana aikana. Kiitos yhteistyöstä!

Aikaisemmat tiedotteet löytyvät: https://www.rvpk.fi/tapahtumat/tiedotteet

Tervetuloa!

Lisätiedot www.rvpk.fi

Yhteystietoja:

Kirjailija Kari Kallonen

Veljesapu-Perinneyhdistys ry sihteeri Jari Saurio

Wanhan Veteraanin tiedottaja Terho Ahonen

Kymenlaakson Sotaveteraanipiiri, Kotkan Sotaveteraanit, Karhulan-Kymin Sotaveteraanit, Kymenseudun Lottaperinneyhdistys, Etelä-Kymenlaakson Sotilaspoikien Perinnekilta, Maanpuolustusnaisten liitto Kymenlaakson piiri, Haminan Maanpuolustusnaiset, Kotkan Maanpuolustusnaiset, Naisten Valmiusliiton Kaakkois-Suomen alueneuvottelukunta, Haminan Sotilaskotiyhdistys, Kymen Jääkäripataljoonan kilta, Salpalinjan Perinneyhdistys, Kymenlaakson Reserviupseeripiiri, Haminan Reserviupseerikerho, Kymenlaakson Reserviläiset, Haminan Reserviläiset, Amalia ja Jaakko Lehtiön Rahasto/Jaakko Lehtiön Rahaston Kannatusyhdistys, Perinneyhdistys Kuneitran Kojootit, Päijät-Hämeen Rauhanturvaajat, Hölkkäri on Web, Hamina Tattoon Ystävät, Asekerho 93 ja Haminan Suomalainen Kerho.