Lauri Törni luovuuden lähteenä - kirjallisuusseminaari Haminassa 10.8.2019

Lehdistötiedote 30.7.2019

Lauri Törni luovuuden lähteenä – kirjallisuusseminaari Haminassa 10.8.2019

Toukokuussa 2019 tuli kuluneeksi 100 vuotta Mannerheim-ristin ritari Lauri Törnin syntymästä. Rauhanturvaamisen ja veteraanityön perinnekeskus Wanhassa Veteraanissa Haminassa on parhaillaan esillä hänen elämäänsä kuvaava ainutkertainen juhlanäyttely. Siihen liittyen Haminan Raatihuoneella järjestetään 10. elokuuta Lauri Törni -kirjallisuusseminaari.

Seminaarissa alustajina ja keskustelijoina ovat Törni-tuotteliaat tietokirjailija Kari Kallonen ja sotakirjailija Esa Sirén.

Kallonen on tehnyt kuusi Lauri Törniä käsittelevää tietokirjaa, viimeisin ilmestyi toukokuussa. Sirén puolestaan on kirjoittanut viimeisen neljän vuoden aikana jatkosodan sankarin todellisiin sotapolkuihin pohjautuvat neljä sotaromaania.

Kari Kallonen on Vanhassa Raumassa asuva tietokirjailija, jonka erikoisalaa sotahistoriassa ovat elämäkerrat sekä Suomen ja länsivaltojen väliset suhteet. Hänen tuotantonsa alkoi 1990-luvun lopulla kirjoitetusta Lauri Törnin elämäkertatrilogiasta, uusin teos kokoaa yhteen kaikki tiedot ja tarkistaa Törnistä esitetyt väitteet.

- Kiinnostukseni heräsi, kun löysin vanhan lehtiartikkelin otsikoltaan: ”Tiesittekö tämän pääministeristämme – Mauno Koivisto oli sodassa hurja sissi.” Lehtijuttu kertoi myös Törnin vaiheista ja ihmettelin, oliko kaikki kerrottu todellakin totta, Kallonen muistelee.

Jääkiekkopelaajan ja pitkän kansainvälisen valmentajauran tehnyt Esa Sirén Kouvolasta julkaisi ensimmäisen sotaromaaninsa vuonna 2005. Sen jälkeen niitä on tullut yhden kirjan vuosivauhdilla. Lauri Törnistä Sirén innostui luettuaan hänestä kertovan kirjan.

- Jo kirjan alkusivuilla iski silmään eräs valokuva – ja ennen kaikkea tekijöiden kuvaa ”selventävä” teksti. Samalla heräsi mielenkiinto lukea koko kirja. Kun opuksen takakansi tuli vastaan, idea parista Törni-kirjasta oli lukkoon lyöty. Niitä tuli sitten neljä, tuorein 2018, Sirén kertoo.

Lauri Törni -kirjallisuusseminaarin Haminan Raatihuoneella avaa Rauhanturvaamisen ja veteraanityön perinnekeskus ry:n puheenjohtaja, eversti Markku Hutka. Keskustelua johdattelee kriisinhallintaveteraani, ex-kansanedustaja Markku Pakkanen. Seminaari alkaa klo 12. ja siihen on vapaa pääsy.

Hyvän suosion saanut Lauri Törni 100 vuotta -juhlanäyttely on auki Wanhassa Veteraanissa syyskuun loppuun. Nähtävänä ovat samalla kertaa myös Suomen rauhanturvaamishistorian sekä suomalaisen Waffen SS-vapaaehtoispataljoonan 1941-43 näyttelyt.

Kymenlaakson Sotaveteraanipiiri, Kotkan Sotaveteraanit, Karhulan-Kymin Sotaveteraanit, Kymenseudun Lottaperinneyhdistys, Etelä-Kymenlaakson Sotilaspoikien Perinnekilta, Maanpuolustusnaisten liitto Kymenlaakson piiri, Haminan Maanpuolustusnaiset, Kotkan Maanpuolustusnaiset, Naisten Valmiusliiton Kaakkois-Suomen alueneuvottelukunta, Haminan Sotilaskotiyhdistys, Kymen Jääkäripataljoonan kilta, Salpalinjan Perinneyhdistys, Kymenlaakson Reserviupseeripiiri, Haminan Reserviupseerikerho, Kymenlaakson Reserviläiset, Haminan Reserviläiset, Amalia ja Jaakko Lehtiön Rahasto/Jaakko Lehtiön Rahaston Kannatusyhdistys, Perinneyhdistys Kuneitran Kojootit, Päijät-Hämeen Rauhanturvaajat, Hölkkäri on Web, Hamina Tattoon Ystävät, Asekerho 93 ja Haminan Suomalainen Kerho.