Korona estää Wanhan Veteraanin suojeluskunta- ja lottaseminaarin – ensi vuonna teemana Keisarillinen Suomen Kadettikoulu Haminassa

Tiedote 6.10.2020

Wanha Veteraani peruu alkukesästä syksyyn siirretyn Suojeluskunta- ja Lotta Svärd -näyttelyä tukemaan tarkoitetun asiantuntijaseminaarin. Uutiset koronan leviämisestä eivät anna Wanhan Veteraanin hallituksen mukaan sijaa ottaa riskiä yleisön turvallisuudesta, vaikka RUK:n Maneesi Haminassa olisi väljyyttä antanutkin. Seminaari oli suunniteltu lokakuun puoliväliin.

Suojeluskunta- ja Lotta Svärd – vaihtuva näyttely sekä rauhanturvaamisen perusnäyttely ovat Haminassa Rauhanturvaamisen ja veteraanityön perinnekeskuksessa avoinna vielä viikonloppuisin la-su klo 10-16 marraskuun loppuun saakka. Ryhmille ovet avataan aina sovittaessa.

Korona ei kuitenkaan Wanhaa Veteraania lannista. Ensi vuonna rauhanturvanäyttelyn rinnalla on 6. maaliskuuta alkaen noin vuoden ajan Keisarillisen Suomen Kadettikoulu Haminassa 1821-1903 -näyttely. On selvää, että näyttelyssä on vahvasti esillä kadettikoulun yksi tunnetuimmista oppilaista C.G.E. Mannerheim.

Näyttelyn avauspäivänä 6.3.2021 pidetään RUK:n maneesissa Kadettikoulun 200-juhlavuoden avausseminaari. Tapahtumia Haminassa riittää pitkin vuotta. Juhlavuoden järjestäjinä Haminassa ovat Wanhan Veteraanin ja kaupungin rinnalla muiden muassa Maanpuolustuskorkeakoulu, Maasotakoulu / RUK, Kadettikunta, Etelä-Kymen kadettipiiri ja RUK:n oppilaskunnan kannatusyhdistys.

1.6.2020 - 04.10.2020 tiistai - sunnuntai klo 10.00 - 16.00. Keskiviikko 10.00 - 18.00.

10.10.2020 - 29.11.2020 lauantai ja sunnuntai klo 10.00- 16.00.