Wanha Veteraani | Tiedotteet

Uhka ja iskut rannikkotykistön sotavaltit - näyttely Wanhassa Veteraanissa

Jaa tämä artikkeli

Lehdistötiedote 13.5.2024.

Suomen rannikkotykistöllä luultua isompi merkitys viime sodissa.

Tsaarinajan Venäjän Suomenlahden pohjoisrannalle rakentama vahva rannikkotykistö oli Neuvostoliitolle itselleen epäonnekkaasti kunnioitettava pelote. Puna-armeija ei tohtinut uhmata Suomen edelleen kehittämää rannikonpuolustusta viime sodissa.

Talvisodan lopulla maaliskuun alussa 1940 Neuvostoliitto yritti jäitse isoa maihinnousua Kotkan ja Virolahden edustalla ja sai ”rantapyssyn” armottoman tulen silmilleen. Osin samaa tapahtui jatkosodassa Viipurinlahdella kesällä 1944.

Suomen rannikkotykistö sodissa 1939 – 1945 -näyttely Wanhassa Veteraanissa Haminassa kertoo kuvin, esinein, tekstein ja keskeisten henkilötarinoiden kautta aselajin onnistumisesta.

- Vihollinen tiesi Suomen rannikkotykistön vahvaksi, jota ei helpolla läpäistäisi. Ulottuvan ja raskaan tulen torjuntavaikutus ei rajoittunut vain merelle. Rannikkotykistö tuki tehokkaasti maataisteluja niin Karjalankannaksen merisivustalla kuin Laatokan rantamailla, näyttelyn sisällön kokoaja Johanna Pakola Kaarinasta sanoo.

Köyliöläislähtöinen Pakola on palkittu tietokirjailija ja johtanut valtakunnallisen Rannikkotykistön Perinneyhdistyksen toimintaa puheenjohtajana viimeiset viisi vuotta.

Turussa toimivan merivoimien vastuumuseo Merikeskus Forum Marinumin toimitusjohtajana 2015 -2022 työskennellyt kommodori evp, Tapio Maijala kiteyttää rannikkotykistön tärkeimmän onnistumisen jatkosodan kesän 1944 torjuntataisteluihin:

-  Kannaksen suurista torjuntataisteluista Viipurinlahdella rannikkojoukot, sen jalkaväki ja tykistö, olivat ratkaisevassa pääosassa, näyttelyä Haminassa pystyttämässä ollut Maijala korostaa.

Tapio Maijala oli Kotkan Rannikkoalueen komentajana vuosina 2002 -2004.

Rauhanturvaamisen ja veteraanityön perinnekeskus Wanhan Veteraanin näyttelykausi avataan 18. toukokuuta. Museon rauhanturvaamisen perusnäyttelyä on uudistettu uusin esinein ja kokoelman rakennetta selkeyttämällä.

Museon rannikkotykistön näyttelyä syvennetään avajaispäivänä RUK:n Maneesissa asiantuntijaseminaarilla. Maijalan ja Pakolan lisäksi alustajana on entinen kansanedustaja, toimittaja, rannikkotykistön res. kapteeni ja paikallishistorioitsija Antero Kekkonen Kotkasta. Seminaariin on vapaa pääsy.

Wanhan Veteraanin toiminnanjohtaja, eversti evp Vesa Kangasmäki muistuttaa, että samana päivänä vietetään Haminan Museokadun yksivuotistapahtumaa Kadettikoulunkadun varrella. Siihen Wanhan Veteraanin tarjontakin liittyy.

Kuvateksti Johanna Pakola:

Johanna Pakola näyttää, että myös Laatokan rannikonpuolustus on ollut iso osa Suomen rannikkotykistön historiaa, kuten Vahtiniemenkin patteri lähellä Käkisalmea. Kuva: Terho Ahonen

Johanna Pakola,

tietokirjailija, Rannikkotykistö-näyttelyn kokoaja